Tilbage til forsiden
 
igang med APV

Arbejdspladsvurdering

En arbejdspladsvurdering (APV) skal gennemføres mindst hvert tredje år

Hvad skal en APV indeholde
APV'en skal sikre, at arbejdspladsens sikkerheds- og sundhedsarbejde omfatter alle aspekter i arbejdsmiljøet, og at arbejdet med at løse eventuelle problemer foregår systematisk.

En APV skal indeholde

  • Identifikation og kortlægning
  • Beskrivelse og vurdering
  • Inddragelse af sygefravær
  • Prioritering og handleplan
  • Opfølgning på handleplan

Metoder
Der er ingen krav om at kortlægningen skal gennemføres ud fra en bestemt metode.  Læs mere under Trivselsmåling om forskellige målemetoder til hvordan en APV kan udarbejdes. 

Arbejdsmiljøorganisationen skal inddrages
Det er ledelsen, der har det overordnet ansvar for udarbejdelsen af en APV. Arbejdsmiljørepræsentanterne skal inddrages og en APV er en central del af Arbejdsmiljøorganisationens opgaver.

Handleplan
Handleplanen skal være skriftlig og tilgængelig for alle ansatte og ikke mindst for Arbejdstilsynet, hvis de kommer på tilsynsbesøg. Manglende APV giver påtale fra Arbejdstilsynet.

Hvor ofte
En APV skal foretages mindst hver tredie år eller hver gang, der sker større ændringer på arbejdspladsen, fx omstrukturering, ny teknologi mv.

Vejledninger
APV'en er fastlagt i Arbejdsmiljølovens § 15.  På Arbejdstilsynets hjemmeside findes tjeklister og brancherettede vejledninger om udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger .

Læs mere

Sidst opdateret : 14.12.2015
Mine genveje
 
Moderniseringsstyrelsen    
Landgreven 4, 1017 København K    
Tlf. 33 92 80 00   modst@modst.dk